Duiken, apen en whitening crème - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Janne - WaarBenJij.nu Duiken, apen en whitening crème - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Janne - WaarBenJij.nu

Duiken, apen en whitening crème

Door: Janne

Blijf op de hoogte en volg Janne

14 Maart 2014 | Indonesië, Senggigi

Selamat sore!

Apa kabar? Hierbij weer eens een update over mijn leven in Lombok! De weken gaan echt super snel, soms verbaas ik me erover hoelang ik hier eigenlijk al ben. Het regenseizoen is hier inmiddels een beetje af aan het lopen, wat betekent dat het 's avonds wat meer afkoelt. 's Avonds dus een vestje op de scooter, overdag is het nog steeds even warm. Op stage doet iedereen tussen 12 en 2 heel rustig aan, een soort siësta, en dat is eigenlijk wel heel erg fijn!
Mijn weken zien er als volgt uit; op maandag t/m vrijdag gaat om 6.45 m'n wekker, en moet ik me klaarmaken voor een nieuwe dag op LombokCare. Ik maak dagen van 8 tot 5, soms iets langer, een aardige werkweek dus. (Jaja, iedereen die denkt dat ik alleen maar vakantie aan het vieren ben, ik ben ondertussen ook hard aan het werk haha!) Gelukkig blijft er 's avonds genoeg tijd over voor twee keer per week taalles (maandag en donderdag) en lekker drankjes doen, uit eten gaan en zwemmen. Helaas nog steeds geen wifi in ons huis, maar gelukkig hebben we wat films en hebben we een paar seizoenen van Dexter!

Op de stichting geven we therapie aan de kinderen en bereiden we presentaties en trainingen voor voor de therapeuten. Tot nu toe gaat dat aardig goed en zijn ze ook enthousiast, dus dat is mooi! Met ons beetje Bahasa en hun engels komen we er samen vaak wel uit, en gelukkig kunnen we Mindie ook altijd nog als tolk gebruiken. Onze collega's zijn heel erg aardig en we worden elke ochtend weer hartelijk ontvangen en kunnen dan mooi ons Bahasa oefenen door met iedereen een praatje te maken. Met een aantal collega's zijn we afgelopen zaterdag ook naar de watervallen in Noord-Lombok gegaan, boven de Gunung Rinjani, voor Sarah's verjaardag. Ik met Diana achterop de scooter, een tocht van 5 uur in 32 graden... Ik had wel een houten kont van het lange scooteren maar het was een hele leuke dag en we hebben heerlijk gezwommen bij de watervallen. Wel met shirtje aan, want alle vrouwen gingen in hun kleren het water in, dus wij in bikini was misschien dan toch een beetje schokkend!
Diana is trouwens de poetsvrouw op de stichting, die maandag en donderdag bij ons schoon komt maken. Inmiddels is ze ook onze wasvrouw, want ze wilde sparen voor een fiets, en eet ze ook gezellig mee op de maandagen en donderdagen. Ze houdt meteen ook een oogje in het zeil tijdens onze taalles en corrigeert ons – nog eerder dan de leraar – waar nodig. Ze vindt ons erg aardig en gastvrij, wat ze ook aan iedereen op de stichting heeft verteld, waardoor vorige week Yan en Adit, twee jongens van de stichting, op de stoep stonden. Dus ook maar eten voor hen gehaald en ze hebben zo drie uur bij ons thuis gezeten. Gelukkig kunnen we goed met hun opschieten, en was het heel gezellig. Toch hoop ik maar dat niet iedereen van de stichting zomaar onaangekondigd langs komt!

In de weekenden besteden we onze tijd goed en proberen we veel leuke dingen te doen. Zo zijn we een weekend naar Gili Trawangan gegaan, een van de drie bounty-eilanden links bovenin Lombok en een zeer favoriete reisbestemming onder toeristen. Hier waren we als buitenlander dan ook heel gewoon. 's Avonds zijn we op stap gegaan en hebben we ook met wat westerse mensen kunnen kletsen, ook wel eens heel fijn! Uitgaan in Senggigi is namelijk toch anders.. Daar zijn wij een van de weinige (jonge) blanken en een van de weinige vrouwen die niet 'aan het werk is', dus wij zijn top favoriet in de kroeg. De mannen hier zijn het er namelijk wel over eens dat wij hier een local boyfriend moeten hebben, voor de 'totale Lombok experience'. In ieder geval over mannelijke aandacht niet te klagen, alhoewel eigenlijk dus juist wel... (Maar ik heb er nog geen een met blonde krullen gezien, dus Stijn, wees gerust haha!)
Karaokebars vermijden we hier trouwens ook, omdat dat verkapte hoerententen schijnen te zijn... Gelukkig ben ik toch niet zo van de karaoke, maar mocht je ooit naar Lombok gaan en heel graag karaoke willen zingen, wees gewaarschuwd.

Maar goed, Gili Trawangan. Echt een prachtig eiland met super mooie stranden! Op de zaterdag ben ik gaan duiken en dat was echt helemaal te gek!!! Het was zo gaaf om zolang onder water te zitten en allemaal mooie dingen te zien op de bodem van de zee. Onder water was het ook echt heel druk met allerlei gekleurde grote en kleine vissen, koraal, zeeschildpadden (2 gezien!) en een scheepswrak op de bodem van de zee, wat ook helemaal begroeid was met koraal. Echt prachtig en een hele vette ervaring. Ik denk dat ik er een nieuwe (helaas niet al te goedkope) hobby bij heb, en komende weken hoop ik ook mijn Padi te gaan halen. Met duikinstructeur Mohni zijn we daarna nog wat gaan eten op Gili T., waar Sarah, Jessie en ik ook zijn blijven slapen in een bungalowtje. Goed gefeest 's avonds en de dag erna snorkelen (weer redelijk veel visjes gezien) en lekker op het strand liggen. Mohni was daar ook weer en van hem kregen we een gratis rit met de boot terug naar Lombok. Goed geregeld dus!
Die middag nog aan het zwembad doorgebracht, bij onze favoriete stek Alberto's. Top weekend dus!

Verder hebben we nog heel veel andere dingen gedaan, voornamelijk in de weekenden. Zo zijn we naar het Monkey Forrest geweest, waar we redelijk wat aapjes hebben kunnen spotten. Ook heb ik al heel wat afgescooterd door Lombok, ik heb er al meer dan 500 km opzitten. Gisteren zijn we naar een tempel geweest aan het strand, de Batu Bolong. Verder proberen we steeds weer meer restaurants, warungs en winkeltjes uit. Sommige zijn echt top, andere wat minder. Inmiddels kennen we de prijzen ook wat beter, en weten we dat we eigenlijk voor alles een 'special price' kunnen krijgen. Ik was naar een sarong aan het kijken op de Art Market, die de verkoper als 'special price' aanbood voor 250.000 rupiah. Toen ik hem zei dat ik net daarvoor ergens anders een sarong had gekocht voor 30.000 rupiah, ging hij opeens mee met die prijs. Nogal een snelle daling, maar ik denk wel dat ik die tactiek vaker toe ga passen!! (Overigens had ik ook daadwerkelijk een sarong gekocht voor 30.000, en een hele mooie haha!).

In de afgelopen tijd hebben we helaas ook de kakkerlakkenstrooptocht weer voort moeten zetten. Sarah had het nest ontdekt in onze keuken, dus 's ochtends vlak voor stage zijn we als ware kakkerlakkenguerilla's gewapend met spuitbussen de kakkerlakken achterna gegaan. Het is inmiddels geen plaag meer, maar toch vinden we er nog geregeld een in huis. Daarbij hebben we ook heel veel cicak's in huis, een soort hagedissen. En gisteren liep er een gekko in huis, toch best een groot beest! Gelukkig doen ze niets en eten ze muggen en vliegen, dus deze diertjes vinden we alleen maar fijn.

Wat soms wel heel erg apart is hier is dat mensen zo onder de indruk lijken van ons (blanken). In de mall in een hele grote kledingwinkel hangen heel veel posters van blanke modellen, erg apart aangezien er ook posters van Aziatische modellen zijn, maar gewoon een stuk minder. Ook wordt hier whitening crème gebruikt (die niet altijd zo goed wordt uitgesmeerd) en hebben sommige Indonesiërs (gelukkig maar heel weinig) blauwe kleurenlenzen of blond geverfd haar. Naast dat we vaak op de foto moeten, willen sommige mensen ons graag aanraken. Sarah was zonnebrand aan het opsmeren op stage en toen dacht een man dat ze whitening crème gebruikte... Hij was erg benieuwd naar het merk. En een moeder van een kindje op stage vroeg of haar dochtertje wat water mocht uit mijn flesje. Daarna vertelde ze tegen een andere moeder dat ze hoopte dat haar dochter wat witter werd zo en wat meer een puntneus kreeg... En blond haar. Vast ook wel onzinpraat, maar toch wel een beetje vreemd. En sommige mensen denken dat ik kleurenlenzen heb omdat ze mijn ogen zo bijzonder vinden. Wij zijn heel erg blij dat we nu inmiddels een beetje zijn verkleurd, maar de Indonesiërs vinden het niet zo mooi geloof ik. Zelf dragen ze als ze veel buiten zijn lange kleding, zodat ze niet 'zwart' worden.

Er is ons trouwens beloofd dat we vandaag wifi krijgen, ik hoop het!! Ik ga ook zo snel mogelijk foto's op facebook of waarbenjij.nu zetten, dan kunnen jullie wat beter meeleven ;-)

Groetjes uit Lombok!

  • 14 Maart 2014 - 09:33

    Leanne:

    Leeuuk Janne klinkt super!!!

  • 14 Maart 2014 - 11:26

    Attie:

    Wat fijn om te horen Janne dat je het daar zo heerlijk hebt. Wat een geweldige ervaringen allemaal! Ik krijg nu ook wel heel veel zin in onze reis en natuurlijk om jou eindelijk weer te zien en al die aardige mensen te ontmoeten. Over de dierentuin in je huis ben ik iets minder enthousiast, maar dat zien we dan wel weer.. Ben benieuwd naar de foto's.

    Heel veel liefs en tot gauw!

  • 14 Maart 2014 - 11:47

    Ariane:

    Super leuk Janne!! Vooral op die zeeschilpadden ben ik heel erg jaloers ;)

  • 14 Maart 2014 - 12:52

    Amy:

    Wat een leuke verhalen Janne (buiten die kakkerlakken dan)!
    De Gili eilanden klinken als een paradijs, goede afwisseling met dat harde werken.
    Fijn dat het werk goed bevalt, wel vroeg hoor elke dag (gelukkig ben je de tijden van de bakker gewend ;)).

    Nog veel plezier!

  • 14 Maart 2014 - 16:47

    Kristel:

    Hahahahaa Janne ik lees elke keer met een grote lach jouw verhalen. Super fijn om te horen dat je je tijd daar zo goed besteed aan stage, taalles en de omgeving verkennen. De mensen klinken allemaal super aardig en jullie beginnen al echte locals te worden met dat afdingen. Super stoer dat je bent gaan duiken trouwens, dat moet je maar vaker gaan doen daar ;)
    Wat zonde dat de Indonesiërs op westerse mensen willen lijken, heb je ze al verteld dat je bij ons juist bruin uit een potje kan kopen? =P
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt, hopelijk komt er nu echt snel wifi, en veel succes met die kakkerlakken. Die gekko deed me trouwens aan jouw tattoo van toen in Frankrijk denken hihihi, meant to be!
    Veel plezier nog en geniet er van!

  • 14 Maart 2014 - 17:43

    Silvia:

    Hoi Janne,

    Leuk om weer wat te lezen over hoe het met je gaat en hoe het daar is.
    Ben je daar dan wel op tijd smorgens? Haha een van je sterke eigenschappen .
    Hier alles goed wij hebben het paas goed weer in de winkel staan. Zie FB . En ook hier genieten we nu van wat zonnige dagen. Heerlijk. Maar we hebben niet van die mooie watervallen en schildpadden.
    Nou tot de volgende keer......Gr. Silvia









  • 16 Maart 2014 - 12:13

    Janet:

    Hey Janne,

    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat, dat je het naar je zin hebt en zulk nuttig werk doet.
    Lijkt me erg mooi daar! Geniet er maar van.
    Al die beesten in huis, dat lijkt me wel een probleem voor je moeder. Kan me nog een "incident" met een spin(netje) herinneren .... Maar misschien komt ze op deze manier juist over haar angsten heen ;-)
    Veel plezier nog en ik blijf je volgen.

    groetjes Janet

  • 16 Maart 2014 - 17:11

    Liesbeth:

    Hoi Janne,

    Leuk om al jouw ervaringen op Lombok te lezen. Ik ben ook reuze benieuwd naar de foto's.
    Zo'n kans is vaak maar eenmalig, geweldig dat je dit allemaal mee kan maken.
    Ik blijf het verder volgen.
    Veel plezier nog en vast sterkte voor je moeder.

    Groetjes, Liesbeth

  • 17 Maart 2014 - 12:32

    Opa:

    Een heel goed en leuk verslag. Janne!
    Opa.

  • 17 Maart 2014 - 13:46

    IJda:

    Hai Janne,

    Selamat siang!
    Als ik je levendige verhalen lees is het net of ik weer even in Indonesië ben, ik zie alles zo voor me.
    Nog even en dan kunnen Maarten en Attie meegenieten van dat paradijs.
    Ik kijk al uit naar je volgende belevenissen.
    Veel groeten van IJda

  • 21 Maart 2014 - 12:47

    Oma En Opa:

    We hebben via je moeder het leuke verslag gekregen. Wat fijn dat het zo goed met je gaat en je naast de stage nog zo veel leuke en voor jou onvergetelijke dingen doet! Nu kijk je natuurlijk uit naar de komst van je ouders en Stijn. We wensen je nog veel succes en plezier.

  • 02 April 2014 - 19:58

    Janet:

    Hey Janne,

    Veel plezier met je ouders de komende weken! En later ook met Stijn. Hoop dat ze allemaal goed aankomen en dat ze een goede reis hebben gehad. Doe ze de groeten!

    Zit wel te wachten op je volgende verslag. Maar je zult het wel druk hebben en/of nog steeds geen Wifi?!

    groetjes,

    Janet

  • 06 April 2014 - 10:36

    Tinka:

    hallo Janne,

    Wat een prachtige, vrolijke verhalen! Ik geniet er van, je beschrijft je belevenissen heel mooi.
    Fijn dat Attie en Maarten er nu ook zijn, ga er maar lekker van genieten met elkaar!

    Veel groeten

    Tinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne

Vierdejaars studente fysiotherapie

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 5289

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Indonesië 2014

Landen bezocht: